(پنج شنبه 103 اردیبهشت 20 ساعت 9:17 عصر )
فروتنی، زیور دانش است . [امام علی علیه السلام]

پایگاه اطلاع رسانی مباشری

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006

عینک های آفتابی

نور آفتاب علاوه بر اشعه خیره کننده دارای اشعه نامرئی ، اشعه مادون قرمز و اشعه فرابنفش UVA.UVB,UVC)) نیز می‌باشد. اشعه‌های UVA و UVB که در روزهای آفتابی و روزهای برفی ( در زمین پوشیده از برف به مقدار زیاد) وجود دارد به قسمتهای مختلف چشم مثل قرنیه، عدسی ، شبکیه می‏تواند آسیب برساند. مثلاً افرادیکه در کوهستان پوشیده از برف بدون عینک آفتابی مناسب راهپیمایی می‌کنند احتمال ایجاد زخم قرنیه در ایشان زیاد است. همچنین اشعه UV خورشید در طولانی مدت می‌تواند شروع کاتاراکت را جلو بیاندازد. بنابراین افرادیکه برای مدت طولانی در معرض تابش نور آفتاب یا زمین پوشیده از برف قرار دارند باید حتماً از عینکهای آفتابی مناسب استفاده کنند.
عینک‌های آفتابی معمولی ( استاندارد) درصد کمی از نور خیره کننده را از خود عبور می‌دهند و این مسئله باعث آرامش چشم‌ها می‌گردد و طبیعتاً خستگی چشمی کمتر خواهد بود. بهترین رنگ برای عینکهای آفتابی رنگ خاکستری است که رنگ اشیاء و محیط اطراف را تغییر نمی‌دهد.
در عینکهای آفتابی علاوه بر اینکه از شدت نور وارد به چشم کاسته می‌شود، شیشه‌های عینک باید غیر UV هم باشد. همچنین اندازه قاب باید بزرگ باشد تا از اطراف نور، زیاد مضر به چشم نرسد.
بهترین عینکهای آفتابی، دارای شیشه‏های بزرگ ، تیره و پلاریزه هستند که جلوی خیرگی نور و اشعه UV و شعاعهای برگشتی نور را تا حد زیادی می‏گیرند . توجه داشته باشید که عینکهای آفتابی غیر استاندارد به چشم صدمه می‌زند. عینکهای آفتابی با رنگ آبی و بنفش نیز مناسب نیستند زیرا کنتراست رنگها را از بین می‌برند. بهترین رنگ خاکستری است زیرا همه طیفها را به یک میزان جذب می‏کند و سبب اختلال دید در رنگ نمی‏شود.
برای اطمینان از کیفیت عینکهای آفتابی می‏توان از یک آزمایش ساده استفاده کرد:
عینک آفتابی را روی شیشه فتوکرومیک در مقابل نور آفتاب قرار دهید. شیشه فتوکرومیک نباید تیره شود اگر تیره شد نشان دهنده این است که عینک آفتابی اشعه ماوراء بنفش را جذب نمی‏کند.
نکته دیگر اینکه عینک های آفتابی نباید باعث جابه جایی تصویر شوند، و شیشه آنها نباید ‌کج و معوج باشد؛ چنین علایمی نشان‌دهنده عدم‌ ‌مرغوبیت عینک آفتابی است.اگر از داخل عدسی واز فاصله 40 سانتیمتری به اشیا نگاه کنید و آن را به حالت دورانی تکان دهید؛ در صورتی که هرگونه چرخش، جابه‌جایی و‌ ‌یا تغییر شکل در اشیاء مشاهده شود، نشان‌دهنده نامناسب بودن عدسی عینک آفتابی است‌. عینک‏های آفتابی باید از نظر ابعاد و پوشانندگی صورت طوری باشندکه لبه فوقانی آنها با انتهای ابرو مماس باشد و قسمت تحتانی آنها حداقل تا قسمت فوقانی گونه ادامه پیدا کند و همچنین، قسمت داخلی عینک باید با تیغه بینی مماس باشد‌ ‌و قسمت خارجی آن هم کاملا چشم‌ها را بپوشاند.
? عینک‌های فتوکرومیک:
یک عینک فتوکرومیک به‌طور اتوماتیک در نور درخشان، تیره شده و در نور کم روشن‌تر می‌شود. در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف نیم دقیقه صورت می‌گیرد و حال آنکه روشن‌تر شدن آن حدود 5 دقیقه طول می‌کشد.
از نظر رنگ نیز به‌صورت یکنواخت و یا ( 35% ، 55% ، 75% ) فتو پایین ، متوسط و بالا دربازار وجود دارند. گرچه عینک‌های فتوکرومیک ممکن است از نظر جذب اشعه ماورا بنفش عینک‌های آفتابی خوبی باشند، ولی ممکن است برای انطباق آنها با شرایط مختلف نوری به‌طور ناخواسته مدت زمانی صرف شود.
قبل از هر چیز مطمئن شوید که عدسی عینک مورد نظر شما ساخت مناسبی داشته باشد. جهت قضاوت در مورد کیفیت عینک غیر طبی خود، به چیزی مستطیل شکل مثل موزاییک کف اتاق خود نگاه کنید. عینک را در فاصله دلخواه نگاه داشته و یک چشم خود را بپوشانید. عینک را به آهستگی و از یک سمت به سمت دیگر و سپس به بالا و پایین حرکت دهید. اگر خطوط در تمام موقعیت‌ها مستقیم به‌نظر برسند، عدسی مناسبی را انتخاب کرده‌اید. ولی اگر خطوط در هم می‌روند، خصوصاً اگر این خطوط در میدان مرکزی عدسی اینگونه به‌نظر می‌رسند، عینک دیگری را امتحان کنید.
? عینک‌های ضد ضربه:
هیچ لنزی نشکن نیست، ولی احتمال شکستن عدسی‌های پلاستیکی بعد از برخورد یک توپ یا سنگ، نسبت به عدسی‌های شیشه‌ای کمتر است. جنس عدسی اکثر عینک‌های آفتابی غیرطبی پلاستیک است. پلاستیک پلی‌کربنات 39-CR که در بسیاری از عینک‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرچه محکم است ولی در اثر استفاده غیر صحیح خش برمی‏دارد. چنانچه قرار است عدسی از این جنس خریداری کنید حتماً عدسی را انتخاب کنید که خاصیت ضدخش داشته باشد.
برای انتخاب رنگ عینک بیشتر از توجه به زیبایی رنگ‌ها باید دقت کرد که در حالت عادی اغلب متخصصان چشم، رنگ دودی را مناسب ترین رنگ برای عینک آفتابی انتخاب کرده‏اند.

تهیه و تنظیم : معصومه نظریان



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های سایت
    17 توصیه امام خامنه ای حفظه الله برای امر به معروف و نهی از منکر
    اقتصاد مقاومتی
    پیام قرآنی 1
    اطلاعیه ستاد توزیع عادلانه یارانهها
    نماز شب و روزجمعه
    یاس از مردم
    پیام هفته بسیج
    8 آبان؛سالروز شهادت حسین فهمیده
    وحدت
    عمامه عاریتی؟!.
    آئین تکریم
    پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
    عیب مرا به من بگو
    حسد
    از امریکا و انگلیس واکسن نخرید
    [همه عناوین(484)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 36  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 19  بازدید
    مجموع بازدیدها: 469902  بازدید [ صفحه اصلی ]
    [ وضعیت من در یاهو ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ مرکز ]
    [ درباره من ]

    » پیوندهای روزانه «
    » ===== دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    حدیث

    سیب تم

    » اشتراک در خبرنامه «
     

    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    قالب میهن بلاگ