زندگینامه حضرت معصومه (س)
حضرت فاطمه معصومه (س)
در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.
سرچشمه دانش
حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید: هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد. بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) عالمه غیر معلمه بوده است.
مظهر فضایل
حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.
مقام علمی حضرت معصومه (س)
حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.
فضیلت زیارت
دعا و زیارت، پر و بال گشودن از گوشه تنهایی، تا اوج با خدا بودن است. دعا و زیارت، جامی است زلال از معنویت ناب درکام عطشناک زندگی؛ و زیارت حرم معصومه (س)، بارقه امیدی در فضای غبارآلود زمانه، فریاد روح مهجور در هنگامه غفلت و بی خبری، و نسیمی فرحناک و برخاسته از باغستان های بهشت است. زیارت مرقد فاطمه معصومه (س)، به انسان اعتماد به نفس می دهد، و او را از غرق شدن در گرداب نومیدی باز می دارد و به تلاش بیشتر دعوت می کند. زیارت مزار با صفای کریمه اهل بیت (س)، سبب می شود که زائر حرم، خود را نیازمند پروردگار ببیند، در برابر او خضوع کند، از مرکب غرور و تکبر- که سرچشمه تمامی بدبختی ها و سیه روزی هاست- فرو آید و حضرت معصومه (س) را واسطه درگاه پروردگار عالمیان قرار دهد. بر همین اساس است که برای زیارت آن حضرت، پاداش بسیار بزرگی وعده داده شده و آن، ورود به بهشت است. در این باره از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست
برگزیدن شهر قم
پس از آنکه حضرت معصومه (ع) به شهر ساوه رسید، بیمار شد. چون توان رفتن به خراسان را در خود ندید، تصمیم گرفت به قم برود. یکی از نویسندگان در این باره که چرا حضرت معصومه (س) شهر قم را برگزید، می نویسد: بی تردید می توان گفت که آن بانوی بزرگ، روی ملهم و آینده نگر داشت و با توجه به آینده قم و محوریتی که بعدها برای این سرزمین پیش می آید - محوریتی که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود - بدین دیار روی آورد. این جریان به خوبی روشن می کند که آن بانوی الهی، به آینده اسلام و موقعیت این سرزمین توجه داشته و خود را با شتاب بدین سر زمین رسانده و محوریت و مرکزیت آن را با مدفن خود پایه ریزی کرده است.
زیارت حضرت معصومه (س) از منظر روایات
درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) روایات فراوانی از پیشوایان معصوم رسیده است. از جمله، هنگامی که یکی از محدثان برجسته قم، به نام سعد بن سعد به محضر مقدس امام رضا (س) شرفیاب می شود، امام هشتم خطاب به ایشان می فرماید: ای سعد! از ما در نزد شما قبری است. سعد می گوید: فدایت شوم! آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر (س) را می فرمایید؟ می فرماید: آری، هر کس او را زیارت کند، در حالی که به حق او آگاه باشد، بهشت از آن اوست.
پیشوای جهان تشیع امام جعفر صادق (س) نیز در این باره می فرماید: هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب گردد. و در حدیث دیگری آمده است: زیارت او، هم سنگ بهشت است
زیارت مأثور درباره حضرت معصومه (ع)
یکی از ویژگیهای حضرت معصومه (س)، ورود زیارتنامه ای از سوی معصومان (س) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد. بانوان برجسته ای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه ام البنین، زینب کبری، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع آن ها نیست. هیچ کدام زیارت مأثور از سوی معصومان (س) ندارند و این نشان دهنده مقام والای این بانوی گرانقدر اسلام است. باشد که شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (س) به ویژه بانوان، این مقام بزرگ و عالی را پاس بدارند و همواره الگو و مظهر عفاف و تقوا و حیا باشند. تنها در این صورت است که روح باعظمت این بانوی بزرگ از همه ما خشنود خواهد شد.
امام رضا (ع) و لقب معصومه
حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، علامه مجلسی (ع) در اینباره میگوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».
کریمه اهل بیت
حضرت معصومه (س) در زبان دانشمندان و فقیهان گران قدر شیعه، به لقب ?کریمه اهل بیت? یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است. بر اساس رویای صادق و صحیح نسب شناس گرانقدر، مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، این لقب از طرف امام صادق (ع) بر حضرت معصومه (س) اطلاق شده است. در این رؤیا، امام صادق (ع) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز، تلاش پیگیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کریمه اهل بیت.
القاب حضرت معصومه (س)
به طور کلی، سه زیارت نامه برای حضرت معصومه (س) ذکر شده که یکی از آن ها مشهور و دو تای دیگر غیر مشهور است. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه (س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده؛ به قرار ذیل است: طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)؛ بِرّه (نیکوکار)؛ رشیده (حد یافته)؛ تقّیه (پرهیزگار)؛ رضّیه (خشنود از خدا)؛ مرضیّه (مورد رضایت خدا)؛ سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)؛ سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛ سیدةُ نساء العالمین (سرور زنان عالم). هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.
شفاعت حضرت معصومه (س)
بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام است که در قرآن کریم، از آن به ?مقام محمود? تعبیر شده است. همین طور دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام، شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد. این دو بانوی عالی قدر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا (س) و شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند. در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا (س) همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است و به هنگام ازدواج، پیک وحی طاقه ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن، جمله ?خداوند مهریه فاطمه زهرا را، شفاعت گنهکاران از امت محمد (ص) قرار داد?، این حدیث از طریق اهل سنت نیز نقل شده است. پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیج بانویی به شفیعه محشر، حضرت معصومه (س) نمی رسد. بر همین اساس است که حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند
سرّ قداست قم
در احادیث فراوانی به قداست قم اشاره شده است. از جمله امام صادق (ع) قم را حرم اهل بیت (ع) معرفی و خاک آن را، پاک و پاکیزه تعبیر کرده است. همچنین ایشان در ضمن حدیث مشهوری که درباره قداست قم به گروهی از اهالی ری بیان کردند، فرمودند: بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت، او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند. او می گوید: من این حدیث را هنگامی از امام صادق (ع) شنیدم که حضرت موسی بن جعفر(ع) هنوز دیده به جهان نگشوده بود. این حدیث والا، از رمز شرافت و قداست قم پرده برمی دارد و روشن می سازد که این همه فضیلت و شرافت این شهر که در روایات آمده، از ریحانه پیامبر، کریمه اهل بیت (س)، مهین بانوی اسلام، حضرت معصومه (س) سرچشمه می گیرد که در این سرزمین دیده از جهان فرو می بندد و گرد و خاک این سرزمین را، توتیای دیدگان حور و ملایک می کند.
محبت و مباهات حضرت معصومه (س) به امام هشتم
مدت 25 سال تمام، حضرت رضا (ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود. پس از یک ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره ای تابان از دامان نجمه درخشید که هم سنگ امام هشتم (ع) بود و امام (ع) توانست والاترین عواطف انباشته شده و در سودای دلش را بر او نثار کند. بین حضرت معصومه و برادرش امام رضا (ع) عواطف سرشار و محبت شگفت انگیزی بود که قلم از ترسیم آن عاجز است. در یکی از معجزات امام کاظم (ع) که حضرت معصومه (ع) نیز نقشی دارد، هنگامی که نصرانی می پرسد: شما که هستید؟ می فرماید: من معصومه، خواهر امام رضا (ع) هستم?. این تعبیر، از محبت سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش امام رضا (ع) و نیز از مباهات ایشان به این خواهر- برادری سرچشمه می گیرد.
سرآمد بانوان
فاطمه معصومه (س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، در بین فرزندان موسی بن جعفر (ع) بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا (ع) در والاترین رتبه جای دارد. این درحالی است که بنا بر مستندات رجالی، فرزندان دختر امام کاظم (ع) دست کم هجده تن بوده اند و فاطمه در بین این همه بانوی گران قدر، سرآمد بوده است. حاج شیخ عباس قمی آنگاه که از دختران موسی بن جعفر (ع) سخن می گوید، درباره فاطمه معصومه (س) می نویسد: بر حسب آنچه به ما رسیده، افضل آن ها، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی (ع) معروف به حضرت معصومه است.
فضیلت بی نظیر
شیخ محمد تقی تُستری، در قاموس الرجال، حضرت معصومه (س) را به عنوان بانوی اسوه معرفی کرد و فضیلت وی را در میان دختران و پسران حضرت موسی بن جعفر (ع)، غیر از امام رضا (ع) بی نظیر دانسته است. ایشان در این زمینه چنین می نویسند: در میان فرزندان امام کاظم (ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا (ع) کسی هم شأن حضرت معصومه (س) نیست?. بی گمان این گونه اظهار نظرها و نگرش به شخصیت فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع) بر برداشت هایی استوار است که از متن و روایات وارده از ائمه اطهار (ع) به دست آمده است. این روایت ها، مقام هایی را برای فاطمه معصومه (س) برشمرده اند؛ مقامی که نظیر آن، برای دیگر برادران و خواهران وی ذکر نکرده اند و به این ترتیب، نام فاطمه معصومه (س) درشمار زنان برتر جهان قرار گرفته است.
به جـــان پاک تو ای دختر امام، ســلام به هر زمان و مـکان و به هر مقام، سـلام
تویـی که شــاه خراسان بود بــرادر تــو بـــر آن مقام رفیــع و بـر این مقام، ســلام
به هر عدد که تکلم شـود به لیل و نهار هــــزار بـار فـــزون تـر ز هـر کـلام، ســلام
صبح تا شب و از شام، تا طلیعه صبــح بر آستـانه قــدسـت علی الـدوام، ســلام
در آســـمان ولایــت، مــه تمــامی تـــو ز پای تا به ســرت ای مـــه تـمـام، ســلام
به پیشگــاه تو ای خواهـــر شه کـَـونین ز فـرد فـرد خلیـق، به صبح و شام ســلام
منم که هر سر مویم به هر زمان گویـد به جـان پــاک تـو ای دخــتـر امـام، ســلام
غروب غمگین
حضرت فاطمه (س) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس دعوت حق را لبیک گفت و به سوی بهشت برین پرواز کرد. این حادثه در سال 201 هجری رخ داد. سلام بر این بانوی بزرگوار اسلام از روز طلوع تا لحظه غروب. درود بر روح تابناک معصومه (س) که اینک آفتاب حرم باصفایش، زمین قم را نورانی کرده است. سلام بر سالار زنان جهان و فرزند پیام آوران مهر و مهتران جوانان بهشتی. ای فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت داری.
بسم الله الرحمن الرحیم
از امام باقر علیه السلام سئوال شد که حق امام بر مردم چیست؟
فرمود: حق او بر آنها این است که سخنش را بشنوند و فرمانش برند.
(کافی ج 2 ص 262)
اهمیت نماز جماعت
تعداد حاضران در نماز جماعت،هر چه بیشتر باشد،پاداش آن
بیشتراست.این کلام رسولخداست که فرمود:«ما کثر فهو احب
الی الله » (کنزالعمال،ج 8 ص 258.)
ثواب نماز جماعت با توجه به تعداد شرکت کنندگان
حدیث جالبی در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتی
از آن در رساله های عملیه هم ذکر شده است.ترجمه تمام حدیث چنین است:
اگر اقتدا کننده 1 نفر باشد،پاداش 150 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 2 نفر باشد،پاداش 600 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 3 نفر باشد،پاداش 1200 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 4 نفر باشد،پاداش 2400 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 5 نفر باشد،پاداش 4800 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 6 نفر باشد،پاداش 9600 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 7 نفر باشد،پاداش 19200 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کننده 8 نفر باشد،پاداش 36400 نماز داده می شود.
اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به 10 نفر رسیدند،پاداش 72800 نماز دارد.
ولی،همین که عدد افراد از ده نفر گذشت،حساب آنرا جز خداکسی نمی داند. ( مستدرک الوسائل،ج 1 ص 487،)
بسم الله الرحمن الرحیم
کشتی نجات
حضرت سید الشهدا مظهر احسان خداوند است و مردم توسط امام حسین علیه السلام و کشتی نجات او به مقام قرب الهی خواهند رسید. اگر خلایق به خودشان واگذار شوند, هیچگاه دستشان به توحید نمی رسد. ولی محبت و خدمت به حضرت سیدالشهدا علیه السلام است که جبران کمبودهای ما را می کند.و توجه داشته باشید که : " مقتل امام حسین علیه السلام و مدح امیرالمومنین علیه السلام عصاره توحید است." (کتاب رند عالم سوز ص 141)
سوال:
با نزدیک شدن به ایام محرم و برپایی پرچم عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام در هر سال, رسانه های غربی و شبکه های خبری نیز به تکاپو افتاده و به بهانه های مختلف سعی در شبهه پراکنی و زیر سوال بردن آیین ها و رسوم مردم دارندو باپخش تصاویر قمه زنی وزنجیرهای تیغ دار و علم کشی سعی در تحریف و کمرنگ نمودن این حماسه عظیم می نمایند. و بجای بیان حقیقت روضه های اباعبدالله و عقاید عمیق و باورهای قلبی مردم سعی دارند تا شیعه را گروهی خشونت طلب , خونریز و تروریست به دنیا معرفی کنند. از جمله شبهاتی که توسط این شبکه های شیطانی بخصوص بی بی سی القاء می گردد, مقایسه عاشورا با چهارشنبه سوری و اصیل جلوه دادن چهارشنبه سوری و طرح این سوال با بیانی بسیار توهین آمیز است که : شیعه که مدعی است شهیدان بزرگوار کربلا به پیروزی ابدی رسیده و فعلا در بهشت برین هستندپس این همه گریه و عزاداری برای چیست؟ و سعی می کنند چنین وانمود کنند که عاشورا آیینی است بازمانده از دوران صفویه و سخنانی از این دست.
در این ستون بر آنیم تا بطور مختصر به این سوال بپردازیم که: براستی فلسفه ی گریه بر اباعبدالله چیست؟ آیا صرفا برای بخشش گناهان! آیا شهادت امام بهانه ایست برای عفو گناهکاران!
پاسخ اول:
_ حضرت اباعبدالله خود فرموده اند: من کشته ی اشکم؛ هر مومنی که مرا یاد کند می گرید.
حرکت امام حسین علیه السلام یک حرکت کاملا ظلم ستیزانه ودارای پیامهای سیاسی برای هر ملت مظلومی است.پیام عاشورا, برای مردمان تحت ستم است در هرکجای عالم و با هر مذهبی که باشند. نمونه ی بارز این سخن, مردم غیر مسلمان هند هستند که اکثرا بودایی یا بت پرست بوده و باور اسلامی ندارند؛ اما چرا روز عاشورا در این کشور یک تعطیل رسمی است و در دهه ی محرم در اغلب شهرها برای امام حسین عزاداری می کنند و مراسم های ویژه دارند!
پاسخش راباید از مهاتما گاندی رهبراستقلال هند شنید که پس از مطالعه ی عمیق حماسه ی عاشورا اینچنین گفت: من برای مردم هند چیز تازه نیاورده ام, فقط نتیجه ای را که از تحقیقاتم درباره ی تاریخ زندگی قهرمان کربلا بدست آورده بودم ارمغان مردم هند کردم؛ اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را طی نماییم که حسین بن علی پیمود.
پورشوتاملاس یکی دیگراز رهبران هندوستان می نویسد: من اهمیت برپاداشتن این خاطره بزرگ تاریخی را می دانم.این فداکاریهای عالی از قبیل شهادت حسین بن علی علیه السلام سطح فکر بشریت را ارتقاء بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند و یادآوری شود
پاسخ دوم:
حسین بن علی علیه السلام تنها متعلق به شیعه نیست, بلکه اهل سنت نیز در کشورهای مختلف احترام و تکریم اهل بیت پیامبر را بر خود واجب دانسته و با نگارش صدها کتاب درباره حادثه عاشورا و حماسه سازان آن و همچنین ترجمه این آثار به زبانهای زنده دنیا این ارادت را به نمایش گذارده اندو مقتل خوانی و روضه خوانی و سرودن اشعار حماسی برای کربلا و برپایی مراسم حزن و اندوه در میان اهل سنت در دورانهای مختلف تاریخ وجود داشته و صفحات تاریخ را کسی نمی تواند مخدوش یا نادیده انگارد.
همچنین, حادثه کربلا حقیقتی جهانی است و محدود به منطقه ی مسلمانان در آسیا نمی باشد ومطالعه و الهام گیری از آزادگی و مقاومت و پیروزی خون مظلومان کربلا بر شمشیر ستمگران , امروزه مورد توجه و اهتمام اندیشمندان جهان است و انقلاب عظیم کربلا و قیام ماندگار امام حسین علیه السلام در اندیشه و قلم متفکران جهان نیز راه یافته و در شعاعی جهانی به پالایش عواطف و اندیشه ها و هدایت افکار و باورها پیش رفته است. این مطلب حقیقتی است که آینده آن را روشن تر به نمایش خواهد گذاشت
پاسخ سوم:
توسعه برپایی عزاداری سیدالشهدا در ابعاد گوناگون سبب معرفی هر چه بیشتر اهل بیت علیهم السلام به جهانیان و در نتیجه معرفی شیعه است. همچنین سبب هدایت جوامع به سمت معارف اهل بیت و پذیرش مبانی ایشان و در نتیجه گسترش عقاید اهل بیت و افزایش تعداد شیعیان بوده است و این عامل بسیار مهمی در کینه و ستیز برخی حکومتهای ظلم پیشه و معاند با تفکر شیعه نسبت به برپایی عزاداریها و روضه های اباعبدالله در برخی دوره ها بوده است.زیرا قدرت گرفتن شیعیان را خطری برای حکومتهای خود می دیده اند.
پاسخ چهارم:
عاشورا حقیقتی است که با روح و جان انسانهای آزاده در هر نقطه از جهان که باشند سرو کار دارد و آنها را به تلاطم وامی دارد. درس آموزی از مکتب آزادیخواه حسین بن علی و در نتیجه نهراسیدن از مرگ و ترویج فرهنگ شهادت طلبی و ایستادگی در میان مستضعفان و مردمان تحت ستم , خود عامل مهمی در مبارزه با عزاداری عاشورا توسط زورمندان و مستکبران است؛ مکتب عاشورا مکتب گریه نیست؛ بلکه مکتب روشنگری و بیدارگری است و کسی که در مجلس روضه ی سیدالشهدا حاضر می شود, در پرتو آگاهی و بصیرت و بینشی که از این حادثه و حماسه عظیم بدست می آورد, باطن و قلبش نیز تصفیه و پالایش یافته و بر آن مصائب عظیم نیز قطعا می گرید. بنابراین باید تاکید نمود که گریه و اشک بر سید الشهدا آن نتیجه ای است که از این روضه ها حاصل می شود. و هدف از این مجالس, گریاندن مردم و درآوردن اشک آنها نیست. بلکه آنچنان طهارت و پاکی و جلا و صفایی در پرتو آداب گوناگون روضه ها بر قلبها ایجاد می شود که خواسته و ناخواسته هر چشمی را اشک ریز حسین علیه السلام می کند. گریه و اشک , فرع و نتیجه ی روضه است و معرفت و بصیرت حسینی هدف اصلی است. بی شک تا کسی به حداقلی از آگاهی درباره آن حادثه دست نیابد آیا گریه خواهد کرد!!
آثار عظیم روضه برای سیدالشهدا آنقدر گسترده است که در توان این قلم نیست. و ختم سخن را به کلام رهبر آزادیخواهی اختصاص می دهیم که با الهام از حسین بن علی علیه السلام, انقلاب عظیم ایران را برپا کرد که همه ی ظالمان عصر خود را زمین گیر کرده و روح امید و آزادیخواهی را در سایر ملتها بیدار نمود:
- این مجالس عزا آنها( دشمنان) را می ترساند.
- اینکه برای مجالس عزا و نوحه خوانی و حتی یک قطره اشک آنقدر ثواب گفته شده , علاوه بر آن امور عبادی و روحانیش , یک مساله مهم سیاسی در کار بوده.در طول تاریخ این مجالس عزا که یک سازماندهی سرتاسری در کشورهای اسلامی است.. در مقابل حکومتهایی که پیش می آمدند و بنا بر این داشتند که اساس اسلام را از بین ببرند.آن چیری که آنها را می ترساند این مجالس عزا و این دستجات بود.
- ما ملت گریه سیاسی هستیم.عزاداری برای شهیدی که همه چیزا در راه اسلام داد یک مساله سیاسی است.ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان می دهیم و خرد می کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است
- از مراسم عزاداری ائمه اطهار و بویژه سید مظلومان و سرور شهیدان, حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام هیچ گاه غفلت نکنندو بدانند آنچه دستور ائمه علیهم السلام برای بزرگداشت این حماسه تاریخی اسلام است و آنچه لعن و نفرین و فریاد از بیداد بنی امیه – لعنة الله علیهم- با آنکه آنان منقرض و به جهنم رهسپار شده اند, فریاد بر سر ستمگران جهان و زنده نگه داشتن این فریاد ستم شکن است.
.(امام خمینی صحیفه ج 16 و 17 و 21)
ای آب فرات از کجا می آیی
ناصاف ولی چه باصفا می آیی!
خود را نرساندی به لب خشک حسین
دیگر به چه رو به کربلا می آیی؟
سخنان معصومین در فضیلت ماه رمضان
شعبان , ماه مناجات و صلوات شعبانیه
نیم نگاهی به درجات بهشت و جایگاه تشکر از خداوند
اهمیّت استقبال از دو فرشته نگاهبان بر اعمال
آیا ولی فقیه از ولایت تکوینی برخوردار است؟
آیا ولی فقیه از ولایت تکوینی برخوردار است؟
آیا مقام امامت از نبوت بیشتر است؟(1)
آیا مقام امامت از نبوت بیشتر است؟(2)