20-بینش سیاسی
از جمله ملاکهایی که در روایات ، به ویژه در کلمات حضرت علی (ع) برای تعیین کارگزاران بیان شده ، تدبیر امور است . در این قسمت به چند نمونه از این بیانات ، اشاره می شود . آفت رهبری و مدیریت ، ناتوانی در تدبیر امور است . در جای دیگر می فرماید : ( تدبیر نادرست موجب نابودی است ) همچنین حضرت می فرماید : سیاست نیکو موجب استواری جامعه است و زمامداری که سیاستش تدبیرش نیکوست ریاستش پیوسته است .
امام علی(ع) می فرماید: مدیرانی را بر میگزید که در بحرانهای پیش آمده خود راه حل مناسب را بیابند. لذا در معرفی مالک اشتر به دیگر فرماندهان نظامی به مهارت ادراکی و تشخیص و تجربه و تحلیل مسائل توسط مالک اشتر، اشاره میفرماید: «من مالک اشتر پسر حارث را بر شما و سپاهیانی که تحت امر شما هستند فرماندهی دادم، گفته او را بشنوید و از فرمان او اطاعت کنید او را مانند زره و سپر نگهبان خود برگزینید زیرا که مالک نه سستی به خرج داده و نه دچار لغزش میشود، نه در آنجایی که شتاب لازم است کندی دارد و نه آنجا که کندی پسندیده است، شتاب میگیرد» (نهجالبلاغه: نامه 53)
21-نظم و انضباط
نظم، برنامهریزی و زمانبندی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت مدیر است، چرا که مدیر سازمان از سویی کارها و وظایف متعددی برعهده دارد و از سوی دیگر وقت او محدود است. امام علی(ع) در بخشی از عهدنامه خود به مالک اشتر میفرماید: «کار هر روز را همان روز انجام بده، زیرا هر روز کاری مخصوص به خود دارد» همچنین آن حضرت در وصیت خود قبل از شهادتشان میفرمایند: «سفارش میکنم شما را به تقوی و نظم در امور».
22-خوشبینی نسبت به مردم
خوشبینی نسبت به مردم باعث میشود تا مدیران با مهر و سعه صدر بیشتر با مردم رفتار نمایند و سختگیری بیمورد ننماید. امام علی(ع) در نامه 53 به جناب مالک اشتر میفرماید: «هیچ عاملی بهتر و قویتر از نیکی به رعیت و سبک ساختن هزینههای آنان و ترک تحمیل بر دوش آنان نیست پس باید در این باب کار کنی که خوشبینی به رعیت را بدست آوری». سپس در ادامه میفرماید: «زیرا خوشبینی رنج بسیار را از تو دور میسازد» چنانچه انسان خوشبین به دیگران باشد همیشه اعصاب و افکار او در آسایش و راحتی است به خلاف اینکه اگر نسبت به دیگران بدبین و بدگمان باشد مرتب افکار او در اطراف نکات منفی و غیر صحیح دور میزند و مرتب در حالت جنگ درونی و گرفتار مسائل روانی و ناراحتی اعصاب خواهد بود. امام علی(ع) فرموده است: «به آنان که بیشتر احسان کردی بیشتر خوشبین باش، و به آنان که بدرفتاری کردی بدگمانتر باش»
23- اطاعت از ولایت امر
در فرهنگ شیعه عنصر امامت و رهبری از اهمیت ویژهایبرخوردار است. چنانکه رسول خدا(ص) فرمود: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه در فرهنگ ائمه(ع) نیز بهاهمیت و فلسفه وجودی امامت توجه خاص شده است. از مسائل مهمی که در خصوص کارگزاران در نهجالبلاغه مطرح شده; لزوم اطاعت مردمو کارگزاران از ولایت امر است. چنانکه امام علی(ع) در تببین حق امام بر امت چنینفرمود: «حق علی الامام ان یحکم بما انزل الله و ان یودی الامانه; فاذا فعل ذلکفحق علی الناس ان یسمعوا و ان یطیعوا و ان یجیبوا اذا دعوا» بر امام لازم استکه آن چنان در میان مردم حکومت کند که خداوند دستور آن را فرود آورده است. وامانتی که خداوند به او سپرده است ادا کند، هرگاه چنین کند، بر مردم است، کهفرمان او را بشنوند و اطاعتش را بپذیرند و دعوتش را اجابت کنند. دانشمنداناسلامی نیز لزوم اطاعت امت از امام عادلی را واجب دانستهاند.نگرش علی(ع) در خصوص لزوم اطاعت مردم از ولایت امر، ریشه در قرآن و سنت رسولخدا(ص) دارد. چنانکه در قرآن اطاعت از ولایت امر در کنار اطاعتخدا و رسول خدا(ص) قرارگرفته است: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامرمنکم» پیامبر اسلام(ص) فرمود: «تمسکوا بطاعه ائمتکم و لا تخالفوهم فان طاعتهمطاعه الله و ان معصیتهم معصیه الله ...» نگرش امام علی(ع) در زمینه اطاعت مردمو کارگزاران از ولایت امر; نگرش منطقی و اصولی است. زیرا اطاعت مردم از رهبر، درحفظ و دوام حکومت; نقش بنیادی و کلیدی دارد. عدم اطاعت مردم و کارگزارانبیتردید یکی از علل شکست و عدم موفقیت ظاهری ائمه معصومین(ع) در جنگ، قیامها ویا کنار گذاشتن آنان از صحنه قدرت; بوده است. چنانکه علی(ع) از عدم اطاعت مردمکوفه شکایت کرد. و امام حسن(ع) به خاطر مخالفت فرمانده سپاهش مجبور به صلح شد. و امام حسین(ع) به خاطر عدم اطاعت مردم کوفه به شهادت رسید. اطاعت مردم از ولایت امر مهم است. ولی اطاعت کارگزاران از ولایت امر از اهمیتویژهای برخوردار است. به دلیل اینکه در ساختار حکومت دینی، کارگزاران هر کدامبه نحوی، عناصر و مهرههایی هستند، که رهبر را در اجرای قوانین الهی و ادارهحکومت دینی کمکی میکنند. از اینرو مخالفت هر کدام آنان یکی از عوامل تهدیدکنندهنظام به حساب میآید. از طرفی کارگزاران، در نظام اسلامی; اصل مشروعیت ولایتخویشرا از ولایت امر میگیرند. از اینرو است که علی(ع) خود کارگزاران را نصب و درصورت مخالفت از دستورات آنان را عزل میکرد. همچنین آن حضرت به سلسله مراتب ولایتتصریح کرده است. آن حضرت خطاب به مالکاشتر فرمود: «... بنابراین از عفو و گذشتخویش آنان (مردم) را بهرهمند ساز زیرا تو مافوق آنهایی و امام تو مافوق تو، وخداوند مافوق امام تو است، او کار مردم را به تو سپرده و بدین وسیله تو را بهآزمایش نهاده ...» در ساختار حکومت اسلامی ایران که از قرآن، سنت و نهجالبلاغه،منشا گرفته، نیز به مراتب ولایت توجه شده است، مثلا: رئیسجمهور از سوی مردمانتخاب میشود، ولی حکم ریاست جمهوری را ولیامر، تنفیذ میکند. و «ولی امر» همهتلاش و اندیشهاش «اجرای قوانین خدا» در جامعه است. با توجه به لزوم اطاعت کارگزاران از ولایت امر است، که علی(ع) به مالکاشتردستور میدهد، که فرماندهی سپاه خود را از کسانی انتخاب کند که مطیع در برابرخدا، پیامبر اسلام و رهبر باشد: «فول من جنودک انصحهم فی نفسک لله و لرسوله ولامامک ...» از سپاهیانت آن کس را به فرماندهی برگزین که در نظرت خالصترین وخیراندیشترین فرد برای خدا، پیامبر و امام باشد. با توجه به مطالب فوق میتوان گفت: یکی از ویژگیهای مهم کارگزاران درنهجالبلاغه; اطاعت آنان از ولایت است. چنانکه علی(ع) در نامهای به مردم مصر، یکیاز ویژگیهای مالکاشتر را، اطاعت او از رهبر دانست. «... فانه لا یقدم و لا ینهجمو لا یوخر و لا یقدم الا عن امری» او (مالک) هیچ کاری را اعم از حمله، یاعقبنشینی یا پیشروی جز به فرمان من انجام نمیدهد.
24-نفی رابطه فامیلی و خویشاوند
یکی از مهمترین اصول گزینش که در کلام حضرت امیرالمومنین به آن اشاره شده ، پرهیز از جناح گرایی و رفاقت بازی در بکارگیری افراد است ، آنحضرت ضمن تصریح بر لزوم ضابطه
گرایی در امر گزینش و اعطاء مسئولیت ها بر اساس لیاقت ها و قابلیت ها ، مسئولین امر را به سنجش توانایی ها افراد موظف کرده است .
25- اصالت خانوادگی
در خانواده های اصیل نجیب و باشخصیت فرزندان عقده ای و نامتعادل کمتر تربیت می شوند هرگونه کمبود روحی و روانی از درون خانواده برشخصیت انسان تاثیر دارد. با توجه به این که شخصیت روحی روانی انسانی را دو عامل محیط و وراثت تعیین می کنند اصولا خانواده های اصیل دارای آداب و اخلاقی هستند که فرزندان آن ها کمتر دچار لغزش و انحراف می شوند. پاکی و اصالت و صلاحیت خانوادگی از جمله امور کلی است که حضرت علی(ع) در گزینش و انتخاب بر آن تأکید فرموده و آن را به عنوان میزانی در کنار سایر موازین مطرح نموده است. آن حضرت به مالک اشتر توصیه مینماید: «و از آنان که گوهری نیک دارند و از خاندانی پارسا و صالحند و از سابقهای نیکو برخوردارند، فرماندهان را برگزین»
26-شایستگی و کفایت
در آئین اسلام مسند مدیریت شایسته کسی است که قدرت استفاده از ایمان و تخصص را در مقام اجرا داشته باشد. امیرالمؤمنین در نامه به مالک اشتر، یکی از شرایط واگذاری مسئولیتها را «کفایت» میداند و میفرماید:
«ای مالک در به کارگیری کارمندان و کارگزارانی که باید زیر نظر تو کار کنند هیچگونه واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت «کفایت» و امانت را»
27-تسلط بر خشم
کسانی که دارای مقام و منصب هستند هر لحظه ممکنست که نیروی خشمشان طغیان کند و آنان را از حالت طبیعی و اعتدال خارج نماید و با کارکنان با حالت خشم و غضب برخورد کنند و پیشآمدهای ناگواری رخ دهد که هم برای فرد و هم برای سازمان و جامعه مضر باشد. لذا لازمست که صاحبان مقام و منصب و مدیران دارای قدرت تسلط بر خشم و کظم غیظ باشند. امیرالمؤمنین(ع) در نامه به مالک اشتر فرمودهاند: «آن کس را فرمانده لشگریان نما که از همه در علم و بردباری بالاتر باشد و از کسانی باشد که خشم او را فرا نگیرد و به زودی از جای خود بدر نرود».