بیکاری در اسلام
اسلام دشمن بیکاری و بیکارگی است انسان به حکم این که از جامعه بهره می برد و به حکم این که
کار بهترین عامل سازنده فرد و اجتماع و بیکاری بزرگترین عامل فساد است باید کار مفید انجام دهد .
استاد مطهری
وحی و نبوت / ص 118
خیمه ولایت
بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی ماند؛ قرآن آسیب می بیند.
سردار سلیمانی
(وصیتنامه سردار شهید قاسم سلیمانی)
مقام و جایگاه زنان
زنان در طول تاریخ تنها مولد و زاینده مردان و پرورش دهنده جسم آنها نبوده اند بلکه الهام بخش و نیرو دهنده و مکمل مردانگی آنها نیز بوده اند .
استاد مطهری
آینده انقلاب اسلامی ایران ، ص 225
خدای قرآن
قرآن در پیوند انسان با خدا زیباترین بیانها را آورده است خدای قرآن برخلاف خدای فلاسفه یک موجود خشک و بی روح و بیگانه با بشر نیست ؛ خدای قرآن از رگ انسان به انسان نزدیکتر است .
استاد مطهری
وحی و نبوت ،ص 93
گریه بر گناهان
اگر براى کسى میسّر نیست که بگرید، لااقلّ با تلقین موضوعات حزنآور و یا تفکّر در محرومیّتهاى معنوى و اندیشه در گناهان، قلب خود را محزون سازد. اگر هم قلبش محزون نمىگردد، لااقلّ حالت گریه کننده را به خود بگیرد. اگر حزن براى کسى رخ نداد و همیشه سرمست و مغرور بود، از رحمت خداوند دور مىماند. البته چنان نیست که هر کس حالت گریه و بکاء دارد به خدا نزدیک است، زیرا ممکن است منافقین نیز بر اثر ایجاد و استمرار برخى حالات در خود این ویژگى برایشان حاصل گردد که زود محزون و گریان شوند. در مقابل، نمىتوان گفت هر که محزون نگشته گریه نمىکند، سنگ دل و از خداوند دور است.
مصباح یزدی
ره توشه ج 1 ،ص168
جلوه های زندگی
صحنه زندگی جلوه های مختلفی دارد در این میان آدمی در برابر احساسات و غرائز گوناگون قرار گرفته، متحیر است نمی داند چه بگوید و کجا برود؟ از فرمان عقل خویش پیروی نماید و یا امیال نفسانی و آرزوهای شهوانی خود را دنبال کند، کشمکشی عجیب در می گیرد و امواجی هولناک کشتی زندگی را به این سوی و آن سوی می کشاند، ناخدائی لازم است تا این کشتی طوفان زده را در مسیر صحیحی هدایت کند، دلیلی لازم است تا در میان این راه و بیراه راه صواب را تشخیص دهد.
سید محمد تقی حکیم
الهام از گفتار علی علیه السلام ص3
احترام به قرآن
در مورد احترام به قرآن، بیشتر آنچه که امروزه در جوامع اسلامى وجود دارد، مىتوان احترام ظاهرى قرآن نامید. در حالى که قرآن کریم هرگز تنها براى اینکه با آداب و رسوم و احترام خاصى با آن مواجه شویم، نازل نگردیده است. قرآن فقط براى حفظ کردن و تلاوت نمودن با لحن و صوتى زیبا نیست. قرآن کتاب زندگى و پیامهاى الهى است که همگان موظفند در زندگى دنیوى خود آنها را به کار بندند، تا در دنیا و آخرت رستگار شوند، خصوصاً دست اندرکاران حکومت در جوامع اسلامى موظفند سیاستهاى کلى نظام را بر اساس رهنمودهاى این کتاب الهى تنظیم و به اجرا درآورند، تا زمینه رشد و تعالى فرهنگ قرآن براى افراد جامعه بهتر مهیا گردد و در نتیجه هدف نزول قرآن، که همان تکامل و سعادت انسان در سایه بسط قسط و عدل در روى زمین است، تحقق یابد.
آیت الله مصباح یزدی
قرآن در آینه نهج البلاغه ص41
موفقیت در سایه تلاش
بدیهى است هر پیروزى در گرو خواست و تلاش انسانهاست. بنابراین اگر بخواهیم همچنان استقلال، آزادى و حکومت اسلامى خود را حفظ کنیم و در پناه خداوند متعال از هر گونه توطئهاى در امان باشیم، راهى جز بازگشت به سوى خدا و احکام نجاتبخش قرآن و توبه به خاطر ناسپاسىها و بىحرمتىهایى که از سوى بعضى غربزدهها نسبت به ارزشهاى دینى روا داشته شده است، وجود ندارد.
آیت الله مصباح یزدی
قرآن در آینه نهج البلاغه ص25
شش چیز محتاج شش چیز
پسرم شش چیز محتاج بشش چیز است اوّل نیکو تکلّم کردن محتاج است بقبول کردن کلام یعنى اگر مستمع کلام متکلّم را استماع کرد و قبول نمود متکلّم میتواند خوب سخن بگوید و الّا توقّع سخن از او نباید داشت چنانچه گفته شده مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد دوّم حسب محتاج است بأدب پس بىادبان را حسب و نسبى نیست سوّمسرور و شادى محتاجست به امنیّت و گر نه سرور نمیباشد چهارم قرابت و خویشى محتاجست بصداقت و گر نه قرابت نمىباشد پنجم شرف محتاجست بتواضع و فروتنى ششم نجدة و بزرگوارى محتاجست بغنا و بی نیازى
لقمان حکیم
نزهة النواظر ،ترجمه معدن الجواهر، ص: 75
اعتلای عدالت درسایه اسلام
عدالت از مسائلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سرگرفت. این طور نبود که اسلام صرفاً تعلیمات جدیدی در این باب آورده باشد یا فقط به عدالت توصیه کند یا به اجرای آن قناعت کند، بلکه ارزش آن را بالا برد و اندیشه انسانها در مورد آن را متحول ساخت.
استاد مطهری
سیری در نهج البلاغه، ص 108